loading...
عاشقان ولایت- منتظران ظهور
سعید خدادادی بازدید : 52 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

شهادت و مقام شهید

قالَ الله تعالى : وَ لاتَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فى سَبیلِ اللهِ اَمْواتٌ بَلْ اَحْیاءٌ وَ لكِنْ لاتَشْعُرونْ.1

از اعظم قربات و اجلّ مقامات و درجات، شهادت فى سبیل الله است.

شهادت در راه خدا، در راه اعلاى كلمة الله، در راه احیاى امرالله، در راه دفاع از دین و حدود و ثغور و نوامیس مسلمین.

شهید و شهدا، سعادتمندان و پاكبازانى هستند كه در میدان جهاد فى سبیل الله از مرگ واهمه و اندیشه اى ندارند، و نصرت حق و یارى دین خداو جهاد با دشمنان خدا را فوز عظیم مى دانند. و از میان بارش باران اسلحه دشمن، خود را مظفّر و پیروز و نایل به احدى الحسنیین مى شمارند. اعلاى كلمه اسلام و بقاى دین و عزّت و شوكت مسلمین، همه از بركت فداكاریها و جانبازیهاى این رادمردان از جان گذشته است

قالَ الله تعالى : وَ لاتَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فى سَبیلِ اللهِ اَمْواتٌ بَلْ اَحْیاءٌ وَ لكِنْ لاتَشْعُرونْ.1

از اعظم قربات و اجلّ مقامات و درجات، شهادت فى سبیل الله است.

شهادت در راه خدا، در راه اعلاى كلمة الله، در راه احیاى امرالله، در راه دفاع از دین و حدود و ثغور و نوامیس مسلمین.

 

 

 

بازديد : 5

شهید و شهدا، سعادتمندان و پاكبازانى هستند كه در میدان جهاد فى سبیل الله از مرگ واهمه و اندیشه اى ندارند، و نصرت حق و یارى دین خداو جهاد با دشمنان خدا را فوز عظیم مى دانند. و از میان بارش باران اسلحه دشمن، خود را مظفّر و پیروز و نایل به احدى الحسنیین مى شمارند. اعلاى كلمه اسلام و بقاى دین و عزّت و شوكت مسلمین، همه از بركت فداكاریها و جانبازیهاى این رادمردان از جان گذشته است.

در غزوات صدر اسلام، آنان كه در ركاب پیامبر اعظم، صلّى الله علیه و آله و سلّم، حقّ جهاد و شجاعت و مردانگى و ایثار و اخلاص و علاقه به حق را ادا كردند، فداكارانى بودند كه در رأس آنها و شخص اول آنها، فارس غزوات و لیث بى مانند غابات، قاتل سران كفر و شرك و فاتح قلاع جهل و استكبار، امیرالمؤمنین، امام على، علیه السّلام، بود كه در طول تاریخ پر از فراز و نشیب اسلام، هر كجا و در هر زمان و در هر عصر و توفان و هر سختى و بلا و هجوم اعدا، خط شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و فداكارى امت اسلام را سربلند و سرافراز نموده است.

خطى كه قیام سیدالشهدا، رهبر آزادمردان جهان، حضرت امام حسین، علیه السّلام، و یارانش را بوجود آورد و آن رستخیز عظیم را كه تا دنیا باقى و برقرار است همچنان در برابر كفر و ظلم یزیدیان هر عصر و زمان در ستیز است، بر پاكى و واقعیت معنایى را كه در این شعر است، به جهانیان نشان داد;

لَوْلا صَوارِمِهُمْ وَ وَقْعُ نِبالِهِم         لَمْ تَسْمَعِ الاْذانُ صَوْتَ مُكَبِّرِ

رستاخیزى شد كه در آن اوج پرواز انسان هاى مخلص و خود را به خدا فروخته و از جان و مال و زن و فرزند گذشته آشكار گشت. و خطاب اِنّى اَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ2 خدا، به ملائكه از نو تفسیر شد.

و حسین، علیه السّلام، را تا ابد اسوه و نمونه و مفخر مكتب شهادت و سید اهل آبا و پیشواى شهداى راه حق و نجات انسانیت قرار داد.

قرآن كریم كه برترین و شریفترین معانى جهاد و شهادت، را به مسلمانان مى آموزد، كسانى را كه در این مكتب جهاد و شهادت از خود و مال و وابستگان خود در راه اعلاى كلمه توحید و نجات بشر از ذلّت عبودیّت غیر خدا و استعباد زورگویان گذشت ندارند، به تهدید، سخت هشدار مى دهد، مى فرماید: قُلْ اِنْ كانَ آبائُكُمْ وَ اَبْنائُكُمْ وَ اَخَواتُكُمْ وَ عَشیرَتُكُمْ وَ اَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تجِارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادِها وَ مَساكِنَ تَرْضَونَهُ اُحِبُّ اِلَیْكُمْ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٌ فى سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوآ حَتّى یَأْتِىَ اللهَ بِاَمْرِهِ وَ اللهُ لا یَهْدِى الْقَوْمَ الْفاسِقینَ.3

این آیه به صراحت اعلام مى كند كه مسلمان باید در راه خدا و پیغمبر و جهاد در راه خدا، از هر چه در نزدش عزیز و قیمتى است چشم بپوشد، سخن حق را بگوید، صراحت لهجه داشته باشد، با اهل بدع و گمراهیها براى این جهات دنیایى به مسامحه و مجادله و حق پوشى عمل نكند. مى فرماید: اگر پدران شما و پسران شما و برادران شما و همسرهاى شما و خویشاوندان و عشیره شما و اموالى كه ذخیره كرده و تجارتى كه از كساد آن مى ترسید و خانه هایى كه براى خودتان پسندیده اید، همه اینها محبوبتر باشد به سوى شما از خدا و پیغمبر خدا و جهاد در راه خدا، پس منتظر باشید خدا فرمانش و عذابش را بیاورد (و بر شما نازل كند)، از این جهت و این درك و معرفت است كه مى فرماید: اَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ماتَ شهیداً;4 این معنایى است كه شهید، یعنى آنكه در راه خدا به شهادت مى رسد، آن را درك مى كند و باید آن را درك كند و داشته باشد. تا اگر شهادت هم نصیبش نشد، حال و روحیه شهیدان و دوستداران جهاد و شهادت را داشته باشد.

این معناى بزرگ و مقام ارجمندى است و با این اعلام خطر كه در این آیه است همه و هر مسلمان، باید آن را در خود پرورش دهد و حقیقتاً براى اسلام و دین، همیشه آماده فداكارى به مال و جان باشد.

و جهاد را در هر درجه اى كه فراهم مى شود، هر چند به امر به معروف و نهى از منكر باشد، ترك نكند كه فرمود: مَنْ تَرَكَ اِنْكارَ الْمُنْكَرَ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ یَدِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَیْنَ الاَْحْیاء;5

البته در جهاد و امر به معروف و نهى از منكر، باید ضوابط و برنامه هاى شرعى را كه در فقه بیان شده رعایت نمود و احساسى و سلیقه اى عمل نكرد. امّا روحیه آمادگى براى دفاع از دین و نوامیس مسلمین باید در این حدّى كه در آیه بیان شده است، همواره قوى و نیرومند باشد. تافرمان مبارك وَ اَعِدّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّاللهِ وَ عَدُوَّكُمْ،6 اجرا شود و دشمنان همیشه از مسلمانان مرعوب و بیمناك باشند و اندیشه تجاوز به حقوق و حدود آنها را ننمایند.


1 . بقره ، 154 ; و كسانى را كه در راه خدا كشته مى شوند ، مرده نخوانید ، بلكه زنده اند ولى شما نمى دانید .

2 . بقره ، 30 ; من چیزى مى دانم كه شما نمى دانید .

3 . توبه ، 24 ; بگو اگر پدرانتان و پسرانتان و برادرانتان و همسرانتان و خاندانتان و اموالى كه به دست آورده اید و تجارتى كه از كسادش مى ترسید ، و خانه هایى كه خوش دارید ، در نزد شما از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش عزیزتر است ، منتظر باشید تا خداوند فرمانش را به میان آورد ; و خداوند نافرمانان را هدایت نمى كند .

4 . بحار ، ج 23 ، ص 233 .

5 . مفید ، محمّد ، المقنعه ، ص 808 ; كسى كه نهى از منكر را ترك گوید ، گویى مرده اى در میان زندگان است .

6 . انفال ، 60 ; و در برابر آنان هر نیرویى كه مى توانید ، از جمله نگاهدارى اسبان ، فراهم آورید ، تا به آن وسیله دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید .

برچسب ها شهادت , شهدا , فیلتر شکن ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این سایتی فرهنگی مذهبی می باشد که در راستای ترویج معارف اسلامی فعالیت می کند امید است که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گیرد ان شا الله که با نظرات مفید و با ارزش خود مارا در این مسیر یاری نمایید . با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 113
  • بازدید کلی : 4,061