loading...
عاشقان ولایت- منتظران ظهور
سعید خدادادی بازدید : 47 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

نقش ازدواج در اخلاق و تربیت 3

گفت و گو با حجت الاسلام محمد سلطانی
اشاره
در بخش‌های قبلی این گفت و گو، موضوعات زیر مطرح شد:
رابطه ازدواج با اخلاق؛
شکوفایی استعدادهای انسان در پرتو ازدواج؛
ازدواج و تربیت فرزند؛
تربیت اخلاق اجتماعی؛
پرورش جمال و جلال در نفس زوجین. اینک ادامه گفت و گو:

تعدیل شهوت
یکی دیگر از آثار ازدواج، اعتدال در شهوت است. برای تربیت اخلاق انسان، چاره‌ای جز اعتدال در قوای نفسانی نیست و قوه شهوت، از جملة آن قوا است. اسلام، با رُهبانیّت و ترک ازدواج مقابله کرده است؛ همان طور که شهوت‌پرستی را هم نکوهش کرده است. قال رسول الله(ص):
النِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي؛1
ازدواج سنت من است و هر کس از آن اعراض کند، از من نیست.
عن الرضا(ع): قَالَ إِنَّ امْرَأةً سَاَلَتْ أبَا جَعْفَرٍ(ع) فَقَالَتْ أصْلَحَكَ اللَّهُ إِنِّي مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ لَهَا وَ مَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لَا اُرِيدُ التَّزْوِيجَ أبَداً قَالَ وَ لِمَ قَالَتْ ألْتَمِسُ فِي ذَلِكَ الْفَضْلَ فَقَالَ انْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ فِي ذَلِكَ فَضْلٌ لَكَانَتْ فَاطِمَةُ(س) أحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى الْفَضْل؛2
امام رضا(ع) فرمود: زنی خدمت امام باقر آمد و عرض کرد: من متبتله هستم. حضرت فرمود: تبتّل نزد تو چیست؟ عرض کرد: هرگز بنا ندارم ازدواج کنم! فرمود: برای چه؟ عرض کرد: دنبال فضل و برتری هستم. حضرت فرمود: منصرف شو؛ چون اگر ترک ازدواج، فضلی داشت حضرت زهرا(س) به آن سزاوارتر بود و احدی در فضل، بر حضرت زهرا(س) سبقت نمی‌گیرد.
و در روایت دیگری آمده است:
تَزَوَّجْ وَ إِلَّا فَأنْتَ مِنْ إِخْوَانِ الشَّيَاطِينِ؛3
ازدواج کن و گرنه از برادران شیطان خواهی بود.
قال رسول الله(ص): زَوِّجُوا أيَامَاكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ يُحْسِنُ لَهُمْ فِي أخْلَاقِهِمْ وَ يُوَسِّعُ لَهُمْ فِي أرْزَاقِهِمْ وَ يَزِيدُهُمْ فِي مُرُوَّاتِهِمْ؛4
فرزندان خود را به ازدواج درآورید؛ چون خداوند اخلاقشان را برای آن‌ها نیکو می‌گرداند و رزقشان را وسعت می‌بخشد و مروّت آن‌ها را زیاد می‌گرداند.
همة این روایات، نهی از عزوبت و امر به ازدواج کرده‌اند؛ برای این‌که اشخاص به فطرت الهی و اخلاق انسانی برسند. فطرت انسانی بر ترکیب میان قوای نباتی و حیوانی و مَلَکی است و حذف هر کدام، انسان را از فطرت خودش دور کرده و از اشرف خلایق بودن می‌اندازد؛ بنابراین ازدواج باید باشد؛ لکن اعتدال آن در انسان مطلوب است و گرنه قوای مَلَکی انسان حذف خواهد شد و مصداق آیه «أولئِكَ كَالْأنْعامِ بَلْ هُمْ أضَل»5  می‌شود؛ پس ازدواج، زمینه‌ساز اعتدال قوای حیوانی است. مانع تفریط شده و با اعمال عقلانیت، از افراطش هم جلوگیری می‌شود و در نتیجه، قوای حیوانی به اعتدال می‌رسد.
لذا به همان اندازه که شهوت مداری و شهوت پرستی، انسان را از مقام خدایی خودش دور می‌کند، رهبانیت و ترک ازدواج هم انسان را دور می‌کند؛ چون در میان مخلوقات، انسان ترکیبی از خصوصیات ملائکه و حیوانات است. اشرف بودن انسان هم به همین دلیل است که در عین دارا بودن قوای حیوانی، می‌تواند خصوصیات ملکی را هم داشته باشد؛ ولی ملائکه، مانعی مثل قوای حیوانی را ندارند؛ بنابراین اگر انسان قوای حیوانی را در خود حذف کند، از جایگاه الهی خود دور شده است؛ چنانچه اگر قوای ملکی خود را حذف کرده و شهوت پرست شود، از جایگاه الهی خود دور شده است.

سعید خدادادی بازدید : 37 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

احادیث حجاب

از حدیث امام باقر استفاده می‌شود که محارم زن مانند برادر، پدر و ... حق ندارند به همه جای زن بنگرند و زن نیز نباید بگذارد پایین‌تر از جای گردنبد و بالاتر از مچ دست آشکار گردد. چنین نیست که زن نزد محرمها، هر لباسی بپوشد و با هر آرایشی بیرون آید واندام خود را بنمایاند.

 يكي از اصحاب پيامبر مي‌گويد روزي نشسته بودم و لباسم كنار رفت و ران پايم پيدا شد. پيامبر كه در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان كه جزء عورت است.( مسند احمد )(قابل توجه برخی آقایان)

 حضرت موسي(علیه السلام) آن‌قدر بر پوشيدگي خود محافظت مي‌كرد كه مردم مي‌پنداشتند وي بيماري جسماني دارد. رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله) درباره‌ي او مي‌فرمود: همانا موسي مردي باحيا و پوشيده بود كه به دليل حيايش، هيچ نقطه از بدن وي ديده نشد و لذا هنگامي كه مي‌خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمي‌شد، لباس خود را بيرون نمي‌آورد؛ در حالي كه بني‌اسرائيل حيا نمي‌كردند و در برابر هم براي شستشو برهنه مي‌شدند و به يكديگر نگاه مي‌كردند.

 

سعید خدادادی بازدید : 42 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

آیه ای از حجاب در قرآن

 در آیه ای از قران آمده:

و لا یبدن زینتهن الا ما ظهر منها.

زنان می بایست زیبای ها و خوشایندی های خود را آشکار نسازند.جز مقداری(مانند دست ها تا مچ).

و در جای دیگری می فرماید:

و لا یبدین زینتهن ال..........

زنان باید  زینت های خودشان را جز بر افرادی که محرمشان هستند به طور عمد ظاهر نسازند. 


سعید خدادادی بازدید : 35 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

حجاب چشم و حجاب در گفتار

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

 

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


 

حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.


سعید خدادادی بازدید : 39 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

راهكارهاي قراني براي جلوگيري از بدحجابي و بي حجابي

حجاب در قرآن

۱- ارائه يك چهار چوب صحيح براي پوشش زن

2- معرفي افراد محرم و نامحرم در قران كريم در سوره نور (24) آيه 31 ، كه شامل محارم رضاعي نسبي و سببي مي باشد.

3- آشكار نكردن زينتها
كه در اين باره مي توان گفت كه اسلام دستور به زينت نكردن نداده است بلكه از زينت كه باعث جلوه گري و خودنمائي زن در برابر مردان نامحرم مي شود نهي نموده است.

قران كريم در اين باره مي فرمايد:
«... لايبدين زينتهن ...»
زنان زينتهاي خود را آشكار نكنند

4- تبيين حد و مرز زينت در برابر افراد
كه به سه قسم تقسيم مي شود:
الف: زينت براي غير محارم كه آشكار نكردن زينتهاي پنهان است و نگاه به زينتهاي آشكار در صورتي خالي از اشكال است كه خالي از هر گونه قصد لذت و ريبه باشد اين حد زينت در آيه مباركه الاماظهر منها استثنا شده است و دو قسمت زير با رالالتبعولتهن از دستور لايبدين زينتهن استثنا شده است.

ب: زينت براي شوهر، كه زينت علي الاطلاق مي باشد و شامل تمام بدن مي باشد.

ج- زينت براي ساير محارم
از ابي جعفر عليه السلام وارد شده :

«واما زينته المحرم فموضع القلاده فما فوقها و الدملج مادونه والخلخال و ما اسفل منه و اما زينه الزوج فالجسد كله»

 


سعید خدادادی بازدید : 48 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تعریف قرآن از حجاب

واژه حجاب هفت بار در قرآن كريم آمده است و معناى كلمه در اين هفت مورد, چيزى است كه از هر جهت مانع ديده شدن چيز ديگر شود.

تعریف قرآن از حجاب - سهیلا آرین 

مانع مادى

چنان كه در اين آيه (فقال إنّى أحببت حبّ الخير عن ذكر ربى حتّى توارت بالحجاب)(ص/32) 1 كه ابن اثير گويد: مقصود از حجاب, افق است.2 و بعض مفسران گويند: مقصود پنهان شدن آفتاب است.

 

سعید خدادادی بازدید : 56 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

پوشش برتر

بهره حقیقی هر مرد و زن با ایمان از زندگی، زیبا زیستن است. پروردگار می فرماید:

مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُوءْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ. (نحل: 97)

هر مرد و زنی که کردار شایسته انجام دهد و با ایمان باشد، آنان را زندگی نیکو و پاکیزه می دهیم و به بهتر از آنچه عمل کرده اند، می بخشیم.

این شایستگی، برگرفته از درون پاک و خویشتن داری انسان است. حق تعالی دراین باره می فرماید:

یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباسًا یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشًا وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ. (اعراف: 26)

ای فرزند آدم، بر شما پوششی فرستادیم تا زشتی هایتان را بپوشانید و تن را بیارایید و پوشش تقوا، نیکوترین جامه است و این [لباس] از نشانه های خداست تا نعمت های پروردگار را یاد آورند.

خداوند کریم در ادامه می فرماید:

سعید خدادادی بازدید : 53 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

حدیث درباره ی حجاب

 امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام
لابنـهِ الحسنِ عليه‏السلام : واكْفُـفْ علَيهِنَّ مِن أبْصارِهِنَّ بحَجْبِكَ إيّاهُنَّ ، فإنَّ شِدَّةَ الحِجابِ خَيرٌ لكَ ولَهُنَّ ، ولَيس خُروجُهُنَّ بأشَدَّ مِن إدْخالِكَ مَن لا يُوثَقُ بهِ علَيهِنَّ ، وإنِ اسْتَطَعْتَ أنْ لا يَعْرِفْنَ غَيرَكَ فافْعَلْ .

امام على عليه‏السلام
- به فرزندش حسن عليه‏السلام- : براى اين كه ديده‏شان به نامحرمان نيفتد آنها (زنان) را در پرده نگه دار ؛ زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند براى تو و آنها بهتر است و بيرون رفتن آنها بدتر از اين نيست كه اشخاص نامطمئن بر آنان وارد كنى . اگر توانى كارى كنى كه مردى جز تو را نشناسند اين كار را بكن .

تحف العقول :86 وفي بعض النسخ : «بحجابك» بدل «بحجبك»
منتخب ميزان الحكمة : 130
********

عنه عليه‏السلام :
كنتُ قاعدا في البَقيعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم في يَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ يدُ الحِمارِ في وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبيُّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : يا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا يا أَيُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراويلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِيابِكُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجْنَ .

سعید خدادادی بازدید : 58 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چرا به مردان نمی گویند نگاه نکنید تا زنان مجبور نباشند خود را بپوشانند؟

در سوره مبارکه نور آنجا که خداوند می خواهد به زنان توصیه کند پوشش لازم را در مقبل نامحرم داشته باشید ابتدا در مود نگاه مردان توصیه نموده و به پیامبر اکرم می فرماید:
قل للمومنین یغضوا من ابصارهم
ای پیامبر به مردان مومن بگو نگاه خود را کوتاه نموده و به حرام چشم ندوزند.
اما بدیهی است نمی شود تنها به این تذکر اکتفا نموده بلکه باید زمینه های نگاه حرام هم برچیده شود. همانگونه که برای حفظ امنیت اموال یک جامعه نمی توان تنها به مردم توصیه نمود که چشم به اموال دیگران نداشته باشید و در ملک دیگران تصرف نکنید بلکه بر این توصیه اشیاء ارزشمند را از دسترس دور نگه داشت و از آنها مراقبت نمود این است که در فرمانهای الهی که تنها ضامن حفظ سلامت و امنیت شخص و جامعه است هر دو جهت رعایت شده و دستور لازم هم به مردان و هم به زنان داده شده است.
سعید خدادادی بازدید : 51 یکشنبه 03 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که

روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد

رسول خدا فرمود: چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟
 
فاطمه عرض کرد: او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند

رسول خدا فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن منی


روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)
 
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود: فاطمه پاره تن من است


امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید: بهترین کار برای زنان چیست؟
 
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند
 
رسول خدا فرمود: فاطمه پاره تن من است
 

تعداد صفحات : 4

درباره ما
Profile Pic
این سایتی فرهنگی مذهبی می باشد که در راستای ترویج معارف اسلامی فعالیت می کند امید است که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گیرد ان شا الله که با نظرات مفید و با ارزش خود مارا در این مسیر یاری نمایید . با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 167
  • بازدید کلی : 4,115